Pittfire
Ook bij deze techniek is het belangrijk een grove chamotteklei te gebruiken, schalen zijn minder geschikt deze geven veel breuk, ook is polijsten weer erg belangrijk voor het uiteindelijke resultaat. De temperatuur in het vuur is zeer ongelijkmatig. Na de biscuitbak worden de werkstukken overgoten met een sulfaatoplossing, hoe vaker overgoten hoe dieper de kleur.
ijzersulfaat 100 gr op 1 ltr water geeft oranje
cobaltsulfaat 50 gr op 1 ltr water geeft grijs tot blauw
kopersulfaat 15gr op 1 ltr water geeft rode kool rood.
Eerst een flinke laag zaagsel, daar worden de werkstukken opgezet, tussen de werkstukken worden stukken papier en kleine houtjes gestopt, dan wordt de brandstapel verder opgebouwd. Het beste hout is hardhout en bomenhout, grenen- en dennenhout bevatten teveel hars en dat kan vlekken op je werk geven.
Om de hele houtstapel bij elkaar te houden worden er betonmatten omheen gezet en wordt het vuur aangestoken. Evt kan het vuur later worden afgedekt. Is het vuur uitgebrand pak je je objecten, maakt ze goed schoon en behandel ze evt. met een verdichtingsmiddel voor een satijnen glans.
Inbrandtechnieken
Inbranden kan met elk soort organisch materiaal zoals paardenhaar, droog gras of houtmot.
Grove chamotte-klei is het meest geschikt voor deze techniek.
De voorwerpen dienen ook weer gepolijst te worden voor het mooiste resultaat.
Om kleur te krijgen op witte klei, kan na de biscuitbrand het werkstuk overgoten worden met een sulfaatoplossing.
Geschikt daarvoor zijn ijzer- en cobaltsulfaat in dezelfde oplossingen als bij de pitlire. ijzer geeft weer een oranje rode aardekleur en cobalt grijs-blauw. Gecombineerd geven ze een mooie leerbruine kleur. Hoe vaker overgoten, hoe dieper de kleur. Ook roze en roodbakkende klei kan gebruikt worden om in te branden. Deze hoef je niet te overgieten.
Ook hier geldt weer; goed laten drogen voor het opstoken.
Het opstoken gebeurt gewoon in een aparte oven tot een temperatuur van :t 850 C.
(anders kans op vervuiling in je oven, wat neer kan slaan op bv raku-objecten)
Het werkstuk wordt dan uit de oven gehaald en op een tegel op een beetje zaagsel geplaatst. Dan legt men er een haar tegenaan. Deze brandt erin en kan zo een grillige lijn vormen. Men moet ervoor waken de decoratie niet te druk te maken. Na afkoeling oppoetsen met was of verdichtingsmiddel.
Terra Sigilliata
Terra sigillata (Latijn voor gestempeld aardewerk) is de eigentijdse, sinds het begin van de 19e eeuw gebruikelijke benaming voor een fraai soort gebruiksvoorwerpen uit aardewerk, dat in de Romeinse keizertijd algemeen in omloop was.
De stappen in het huidige process:
1) Het mooiste resultaat krijg je met ronde vormen, afvlakken enzovoorts mag. In ieder geval geen strakke ingewikkelde vormen, omdat de kleilaag die later aangebracht wordt er dan niet af springt. Werk laten drogen. Terra gieten of spuiten, bij gieten wordt de kleur intenser.
2) Bakken in de electrische oven op 900 graden.
3) Dan Kleilaag erover heen aanbrengen, goed aandrukken, let op het gaatje, deze vrijhouden! Dan goed laten drogen.
4) In de raku-oven opstoken tot 900 graden en meteen in de zaagselton, ongeveer 15 minuten.
5) Kleilaag eraf tikken en bijenwas of verdichtingsmiddel aanbrengen.